לחצו למכרזים ממשלתיים
מידע ועדת זליכה - מהי הרפורמה המשמעותית בשוק הרכב ?

ועדת זליכה - מהי הרפורמה המשמעותית בשוק הרכב ?

מ

הן ההמלצות העיקריות ?
הוועדה המליצה בין השאר להגביל את נתח השוק של יבואני הרכב וכן לאסור על יבואני הרכב הגדולים להחזיק ברישיון של יותר מתאגיד בינלאומי בודד. כמו כן המליצה הוועדה לאסור על בעלות צולבת של חברות ליסינג ויבואני רכב. ועדת זליכה החליטה גם כי יש להרחיב את האפשרות של ייבוא אישי ובין השאר להסדיר את מעמדם של יבואני רכב קטנים וכך לאפשר לכל אזרח לייבא בעצמו עד שני רכבים בשנה ולמכור אותם.
בנוסף הוועדה המליצה על הגבלת ההטבות הניתנות ללקוחת גדולים ומאורגנים על חשבון הלקוחות קטנים, ועל הקמתו של מחירון רכב אובייקטיבי ממשלתי , ובנוסף המליצה על שורת הגבלות אשר יוטלו על יבואניות רכב בפעילותן מול המוסכים.
המלצות נוספות הן : לאפשר לייבא רכב משומש עד גיל שנתיים, המלצה אשר צפויה להפחית את מחירי המכוניות המשומשות ולפגוע ברווחי חברות הליסינג אשר שולטות בשוק הרכב המשומש. המלצה נוספת היא להרחיב את הייבוא החופשי של חלפים לרכב ולחייב את היבואנים לספק ידע מקצועי לבעלי מוסכים שאינם שייכים להם.


מהן ההמלצות שהתקבלו עד עתה ?
מסקנות וועדת זליכה הועברו לשר התחבורה ישראל כץ ותוך זמן קצר גורמים רבים הביעו התנגדויות נרחבות להמלצות רבות . כתגובה, השר ישראל כץ , הקים ועדה נוספת על מנת לגבש את הדרכים ליישומם של ההמלצות. השר הודיע כי הוא תומך ברוב ההמלצות, וחלק אחר נמצא עדיין בדיונים. בין השאר הודיע השר כי הוא מתכנן ליישם את ההמלצות הבאות בנוגע ליבואנים:

1. ייאסר על יבואן רכב להיות בעלים של חברות ליסינג והשכרה וכן על יותר ממוסך אחד.
2. היבואנים לא יוכלו להחזיק זיכיון למותג רכב מבלי לייבאו במשך יותר מ-12 חודשים.
3. ייאסר על היבואנים להרחיב את האחריות מעבר לאחריות היצרן.

משרד התחבורה יפעל גם להסרת חסמים בתחום החלפים, וזאת כדי להקל על הלקוחות לבצע סקרי שוק ולהוזיל את המחירים. החלטה נוספת שאישר השר, ישראל כץ ,היא : שחברת ליסינג המוכרת מכונית חדשה לא תירשם כבעלים שלה.

השר יתמוך גם בהקמת מאגר ממשלתי לשקיפות והצגת מחירי מכוניות משומשות , ידרוש הוזלת המס על מכוניות משפחתיות ויאפשר ייבוא רכב בתקינה אמריקאית.
בנוסף ,יינתנו הקלות בגובה ההון העצמי הנדרש מיבואני הרכב וכן אפשרות לייבא ביבוא מקביל גם כלי רכב מסחריים.

המלצות חשובות אשר עדיין נמצאות בבחינה הן:
• ההגבלה על מספר המותגים שייבואן רשאי לייצג
• לחייב את היבואנים למכור מכוניות לאדם פרטי בפער של לא עולה על-5% מהמחיר לחברות הליסינג.

לאחר שיוחלט סופית, במשרד התחבורה, אלו המלצות הם מאמצים ואלו לא , יחל תהליך החקיקה בכנסת שבמסגרתו יש להניח כי יוכנסו שינויים חברי הכנסת – כך שהדרך ליישום מלא של הרפורמה עדיין ארוכה וייקח זמן עד שהאזרח הפשוט ירגיש את מלוא השפעתה.

ראוי לציין כי יבואני הרכב כבר הודיעו כי ישקלו להיאבק בהמלצות שיפגעו בהם בכלים משפטיים. 

X

תודה על שליחת הבקשה, נחזור אליך בהקדם.

x המבצע לזמן מוגבל!
!
25

עדיין אין לכם חשבון?

הירשמו היום וקבלו ***X*** ימי שימוש באתר חינם וללא התחייבות!

X

מצטרפים היום ונהנים מ-***X*** ימי שימוש חינם בלוח הנדל"ן והרכב

התחל 25 ימי ניסיון או התחבר/י